pátek 28. května 2010

pondělí 17.5.2010 - Ban Lung - Don Det (Laos)

Dnes byla první noc bez chrchly a spalo se nám opravdu skvěle. V 7:30 se pro nás stavil včera domluvený minibus do Stung Treng. Máme dnes namířeno až do Laosu na ostrov Don Det. Cesta přes hranice je poměrně komplikovaná a nejlepší řešení je zaplatit si celý "balíček" Ban Lung - Don Det. Ten jsme nejlevněji sehnali za 16USD/os s tím, že zaplatíme ráno, ale nikdo už po nás peníze nechtěl. Po "už brzy" dálnici jsme se vrátili
do Stung Treng a až odsud si zaplatili cestu na Don Det za 10USD. Dali jsme oběd a našli jsme i bankomat, ze kterého jsme doplnili železnou zásobu o 200USD. Dál cesta pokračovala po kvalitní silnici (i když narvaným minibusem) na hranici, z hranice na korbě (i když na pohodlné lavici) do přístavu Ban Nakasang a odtud úzkou vratkou lodí na severní špici ostrova Don Det. Vše proběhlo hladce, i na hranicích (za dolarový úplatek na kambodžské i laosské straně), všude nás čekali a bez dohadování dovezli, kam měli. Na hranicích opravdu žádná levnější alternativa v podobě překřikujících se tuktuků a motorkářů nebyla. Zaplatit si vše dopředu je nutnost! Don Det na nás dýchnul atmosférou přímořského letoviska s množstvím restauraček a ubytování, které jsme při chůzi dostatečně daleko od přístavu našli jednoduché, ale moc hezké (Seng Chans Guest House - v proutěném pidi bungalovu s teráskou s dvěma hamaky s výhledem na Mekong) za 20000kip a tím jsme udělali nový rekord v nejlevnějším ubytování. Počítejte 1000kip jako 2,50kč (nebo 8000kipů jako 1USD). Sousedy jsme měli dva Fancouze, kteří jsou taky na cestě kolem světa, taky se jim nejvíc líbilo v Jižní Americe, taky byli na Tahiti, taky na ostrově Moorea ve stejném kempu jako my a taky je tahiťan Iti učil jak rozlousknout kokos. Seděli jsme na terásce a kecali a kecali. Musel jsem si ven vystrčil větrák z pokoje, protože večer přestal pofukovat příjemný větřík a udělalo se nechutné dusno. Jídlo je prý v Laosu dražší než v Kambodži, protože Laosané jedí víc doma a restaurace jsou tu spíše pro bohatší a pro turisty. Na ostrově je opravdu dráž, i když né o tolik. Navíc se tu vůbec nedá smlouvat - neukecali jsme ani (podle nás předraženou) vodu. V guesthousech si taky stojí za svojí cenou a nejdou ani o kip níž. Pivo Beerlao je ale levnější! Na večeři jsme zašli do jedné ze dvou restaurací plných turistů, ostatní zejí prázdnotou.
PS: Na Don Det zavedli elektrický proud asi před dvěma roky a jeden korejský cestovatel nás varoval, ať si zjistíme, jestli v našem guesthouse půjde proud (a tedy i větrák) celou noc. To byste něvěřili, jak obtížné je to vysvětlit třeba malé holčičce, která umí z rodiny nejlíp anglicky - tedy hlavně číslovky. Nicméně šlo o fámu. Na ostrově jde proud 24 hodin a nezažili jsme jediný výpadek.
PS: Ceny za dopravu z Laosu do Kambodži jsou poloviční než ceny za stejnou cestu opačným směrem. Nechápeme, jak je to možné. Napřiklad odsud do Stung Treng bysme zaplatili místo 10USD jen 5.