úterý 11. května 2010

středa 28.4.2010 - Phnom Penh - Rabbit Island (170km, 4h 20min)

Ani jsme ráno nestihli vstát z postele, když nám zaklepali na dveře, že autobus už je tady. Bylo to o 20 minut dřív, než jsme byli domluvení a my nebyli sbalení. Řekli jsme, že budem za deset minut, ať prostě počká. Byl to jen pickup, který nás odvezl na autobusák, kde ovšem začal další zmatek při hledání našeho busu do Kepu. Ten přijel naopak o 20 minut později. Nevím, jestli to pak zkoušel dohnat, ale i přes město jel jako závodník. Troubením si vynucoval přednosti, motorky a tuktuci před námi uhýbali ke krajnici. Silnice byla sice celá asfaltová, ale nijak moc kvalitní, takže to občas pěkně drncalo. Za oknem ubýhala nekonečná kambodžská rovina. V půlce cesty byla zastávka na záchod a na jídlo. My jsme měli dost pečiva, ale koupili jsme si alespoň oloupaný půlananas a rozkrájené mango od malých holek, které na nás volaly, ještě než stačil autobus zastavit. Byla s nima docela sranda během smlouvání. Jedna z nich měla oči a úsměv úplně jako modelka. Když jsme odjížděli smáli se a ještě dlouho na nás mávali. Další zmatek byl v Kepu, kde jsme se nemohli rozhodnout, jestli vystoupit rovnou v přístavu s loděmi na Rabbit Island nebo dojet až do města. Než jsme se rozhoupali, byli jsme až v centru, kde jsme teprve začali zjišťovat dopravu na ostrov, případně ubytání. Potkali jsme tu dva mladé kambodžany, kteří také chtěli na ostrov a rozdělili jsme se s nimi o náklady na tuktuk do přístavu a loď. Tuktuk jsme asi stejně platili jen my a podle toho, jak řidič plácnul našeho spolucestujícího kamarádsky po ramenou, tak oni asi dali jen symbolickou částku. Nicméně zpáteční lístek na loď na Rabbit Island stojí 20USD, takže jsme dali každý jen 5. Zpátky ovšem pojedou dřív, tak jsme od nich lístek za dalších 5 koupili, že se cestou zpět zkusíme podělit o náklady s někým jiným. Před odjezdem jsme ještě stihli oběd v přístavní restauraci. Já si dal vepřovou polívku a byla tak "poctivá", že jsem z masa musel vytahovat štětiny. Protože je na ostrově prý drahá voda, koupili jsme i dva šestipaky balených vod a rovnou i (docela levně) Havanský světlý tříletý rum. Po téměř třech měsících jsme si moc rádi vydezinfikovali zažívací trakt. Naši spolucestující nám z přístavu zarezervovali a na místě i usmlouvali cenu ubytování, což by jsme my jen s khmersky mluvíci majitelkou měli o poznání těžší. Máme malý bungalov na nízkých kůlech s matrací pod moskytiérou. To bylo jediné vybavení, takže nás pobavilo varování, že zaplatíme případné poškození nábytku. Máme tu vlastně i záchod a náš resort Ngann Sokka je jako prý jediný na ostrově se skutečnou sprchu - s hadicí a kropítkem. Ostatní resorty (kterých je tu asi 7) mají jen kádě s vodou - a to my na splachování našeho tureckého záchodu vlastně taky. Jinak je tu docela čisto, jen děkujeme bohu, že jsme si z Plechovky nechali prostěradlo, protože matrace vypadá trochu zablešeně. Na zápraží máme hamak, který jsme ve snaze vlézt do něj ve dvou utrhli, takže jsme si hned ukradli z neobydlené chatičky druhý, abysme se mohli houpat oba. Moře je jako kafe - teplé a docela špinavé. Viditelnost je tak metr a půl, pláž krásně písčitá, ve které jsem ale hned našel dvě vyplavené medůzy. Od té doby bylo trochu nepříjemné plavat ve vodě, kde není vidět na jedno tempo a přitom vědět, že tu občas jsou hnusné žahavky. Tím nás Rabbit Island dost zklamal. Šnorchlování taky stojí za starou bačkoru, i když nějaké korály tu na skalách jsou, vidět na ně moc není. Večer se rozhučely generátory, rozvítily hospody, v té naší i rozblikaly ozdobené stromečky. Vše ale zelo prázdnotou kromě jediného baru, kam jsme zabrousili i my. Dali jsme si vepřové se světoznámým kampotským pepřem a moc jsme si pochutnali. Aby jsme využili happy hour, klopili jsme do sebe akční piva a drinky, až jsme se nakonec divili, když se útrata vyšplhala na 20USD. I tak to za tu srandu stálo.
PS: Mezi časté vybavení na záchodech patří hřeben, který leží na umyvadle pod zrcadlem - proto tu jsou všichni takoví fešáci, když se můžou po toaletě rovnou i učesat :-)
PS: ubytování 6USD (z původních 7), 750ml Havana Club Rum Aňejo 3 roky starý za 9USD.